Valdymo inovacijų agentūra JEI RYTOJ VALTIEČIUS VALDŽIOJE PAKEISTŲ SOCIALINIAI VERSLININKAI? - Valdymo inovacijų agentūra
agentura@innovate.lt

Socialinio verslo pavyzdžiai

Studentų darbų konkursas
2 Jun 2017

JEI RYTOJ VALTIEČIUS VALDŽIOJE PAKEISTŲ SOCIALINIAI VERSLININKAI?

//
Komentarai0
Straipsnį parengė VU Socialinio darbo magistro pakopos studentas Justas Paliauka. Straipsnis buvo pripažintas studentų straipsnių konkurso  lauretu. 

Panaudojant socialinį verslumą spręsti šalies problemas?

Siekdama permainų, Lietuva išsirinko į valdžią valstiečius suteikdama jiems tvirtą pasitikėjimo mandatą. Visgi, po pusmečio kai kuriems jau darosi koktu nuo valstietiško būdo tvarkyti reikalus, matyt, būsim atpratę nuo kaimiško papratimo. Tai jei ne valstiečiai, kas galėtų išgelbėti Marijos žemę, kol dar ji nespėjo išsivaikščioti?
O jei… Jei rytoj vietoj valstiečių į valdžią ateitų socialiniai verslininkai? Suprantama, gali būti sakoma, kad verslininkų mūsų politinėje padangėje ir taip niekad netrūko: užtenka prisiminti Viktorą, Antaną, politiko ir verslininko karjeras derinusį Eligijų. Visgi, socialinis verslininkas nė iš tolo neprimena mūsuose nusistovėjusių gero verslininko kanonų. Dažniausiai jie nėra sukaupę didelių turtų, nes didžiausia jų brangenybė – troškimas panaudojant verslumą spręsti šalies socialines problemas. Tam jis pasitelkia gan netradicinį instrumentą – socialinio verslo įmonę, kuri ne tik, kad kuria pridėtinę vertę, už kurią gaunamos pajamos, bet savo veikla sprendžia visuomenei svarbius socialinius klausimus. Ir kas įdomiausia – tai ne kokia prie standartinės veiklos besišliejanti iniciatyva, ar siekis kartą per metus parodyti savo socialinę atsakomybę. Tai taip pat ne rinkodaros projektas, siekiant garsinti savo įmonę ir jos misiją – tai pašaukimas, kuris socialiniams verslininkams svarbiau už pelną, dividendus ir investicijas. Jau įsivaizduoju galimas šypsenėles ir krizenimus. Manot, tokių žmonių nėra? Tiesa, Lietuvoj jie dar įrašyti į Raudonąją knygą, bet kitose šalyse jų gretos gausėja labai sparčiai.

Kitų patirtis gali padėti mąstyti versliau

2011 m. 26 metų anglas Ben Allen, įgavęs trenerio darbo su vyresnio amžiaus žmonėmis patirties, pasibeldė į gimtojo miesto Scarborough globos namų duris prašydamas leisti organizuoti mankštos užsiėmimus gyventojams. Pamatęs prastą jų gyvenimo kokybę, sukūrė unikalią mankštos programą, pakeliančią visų globos namų nuotaiką ir sukuriančią šventinę atmosferą. Jau po kelių mėnesių, jo įkurtai įmonei Oomph!

Wellness1 įdarbinus 30 užsidegusių ir atsidavusių trenerių būrį, veiklos modelis pasklido visoje šiaurės Anglijoje. Šiuo metu jau 6 metus gyvuojančios, įvairias premijas laimėjusios ir investuotojų dėmesio sulaukusios2 socialinės įmonės pagrindinė veikla – vyresnio amžiaus žmonių psichinės, fizinės ir emocinės gerovės stiprinimas3. Įmonė dirba su daugiau nei 1.200 vyresnio amžiaus žmones globojančių organizacijų ar bendruomenių ir pristato novatoriškus, ekonomiškai efektyvius sprendimus.

Panašiai atsitiko ir Italijoje, kur 25 m. Anna Fiscale 2012 m. kartu su 4 draugais įkūrė kooperatyvą QUID (iš lotynų kalbos – kažkas). QUID yra tvarus ir etiškas mados prekinis ženklas, kuris siūlo rankų darbo, riboto kiekio moteriškų drabužių ir aksesuarų iš geriausių Made in Italy įmonių kokybiškų audinių. Jų ritiniai (dažniausiai nuo 10 iki 50 m.) tampa prieinami tik dėl to, kad yra atliekami, brokuoti ar išėję iš mados ir suteikiami nemokamai taip išvengiant 0,20 Eur/kg atliekų mokesčio (nors paskutiniu metu iš projektą remiančių įmonių gaunama ir naujausių arba nedefektuotų audinių). Siuvėjomis, lydint profesionalėms, tampa moterys iš sudėtingų socialinių situacijų (buvusios smurto, prekybos žmonėmis aukos, kalinės, ex narkomanės ar moterys su negalia). Projektas 2014 m. laimėjo pirmąją vietą European Social Innovation Competition (Europos Socialinių inovacijų konkurse), aplenkęs 1250 konkurentų bei laimėjęs 30 tūkst. eurų.

Kooperatyvas QUID šiuo metu turi savo drabužių bei aksesuarų liniją su dviem kolekcijomis per metus, kurias galima įsigyti 30 prekybos taškų Italijoje ir Šveicarijoje, o taip pat ir internetinėje parduotuvėje. Beto dar konsultuoja didžiąsias įmones ir prisideda prie kai kurių prekių bendro kūrimo. Pradėję nuo 15.000 Eur pradinės investicijos, 2016 m. jau viršijo 1 mln. Eur. apyvartą, o darbuotojų skaičius išaugo iki 60, daugiausiai moterų iš įvairiausių šalių ir sudėtingų situacijų. Bendradarbiaujama su visa  Calzedonia grupe (Calzedonia, Intimissimi, Tezenis, Falconeri), o taip pat su Diesel, Berto tekstilės pramone, Altoitaliano, Altromercato, Denstore, NaturaSì, DeN store Zanetti, ir kt.

Už ką balsuosite jūs per kitus rinkimus?

Taigi, socialinis verslininkas, kaip, beje, ir kai kurie mūsų valdžios vyrai, jaučia, kur yra šalies socialinės problemos, tačiau vien to juk nepakanka. Savo lyderio savybėmis uždegus bendraminčius, jis imasi neįtikėtinos idėjos kaip galimo sprendimo paieškų. Tai gali būti jau minėtoji efektyvesnė senelių globa ir kokybiško gyvenimo užtikrinimas, vaikų priežiūra, įvairūs mokymai ir t.t. Socialinių verslininkų fantazija neribota! Pasirodžius panašiems žmonėms mūsų politikos padangėje, nedvejodamas atiduočiau savo balsą jiems ir net neabejoju, kad jų darbas būtų produktyvesnis nei dabar valdžioje esančių valstiečių. O ir nepasitenkinimo visuomenėje kiltų mažiau, nes pinigai jų taip nemotyvuoja, kaip
sėkmingai įgyvendinti socialiniai pokyčiai.
Tad artėjančių Joninių proga vietoj paparčio žiedo paieškokim gerų socialinio verslo idėjų ir gal likimas mums skirs pasinerti į neapsakomą nuotykį, kuris, esant palankiam vėjui, galėtų ir Seimo koridorių neaplenkti.

Nuotraukoje Anna Fiscale, Quid Įkurėja.

 

Palikti atsiliepimą