Socialinių paslaugų kokybė: kaip išmatuoti?
Socialines paslaugas teikiančios organizacijos kuria socialinį poveikį visai visuomenei, tačiau kalbant apie kokybę, visada labai sunku objektyviai išmatuoti organizacijų kuriamą naudą. Gerai, blogai ar normaliai vertinamos socialinės paslaugos nekelia didelio pasitikėjimo, kadangi rezultatus sunku susieti su niekada nemeluojančiais skaičiais – dažniausiai remiamasi subjektyvia nuomone. Tai nereiškia, kad socialinių paslaugų kokybės įvertinti neįmanoma – problema slypi tame, jog nežinoma kaip.
Nors su šia problema susiduria ne tik Lietuvoje veikiančios socialinių paslaugų organizacijos, tačiau pasaulio praktikos perimamos vangiai, darbuotojams trūksta kompetencijų teisingai atlikti kokybės vertinimą ir pamatuoti savo veiklos rezultatus. Siekiant padėti socialines paslaugas teikiančioms organizacijos įvertinti savo veiklos rezultatus Valdymo inovacijų agentūra Nacionalinio skurdo mažinimo organizacijų tinklo užsakymu, parengė metodinę priemonę, leisiančią tai padaryti sklandžiau ir objektyviau.
NVO paslaugų kokybė tampa vis svarbesnė
Socialinių paslaugų kokybės auditorė dr. Ieva Adomaitytė-Subačienė jau antrus metus padedanti tinklo organizacijoms įsivertinti kokybę, teigia, jog nevyriausybinės organizacijos Lietuvoje vis dar yra priverstos kovoti už savo išlikimą, įrodyti, kad gali konkuruoti su viešuoju sektoriumi ir perimti daugelio viešųjų paslaugų teikimą.
Siekiant padėti organizacijoms, parduodančioms socialines paslaugas, objektyviai įvertinti savo teikiamų paslaugų kokybę, buvo sukurtas metodinis leidinys, leidžiantis jame pateikiamų gairių pagalba tai padaryti kuo efektyviau. Metodinėje priemonėje kalbama apie tai, jog įvairiose srityse siekiama rezultatus pamatyti kuo skubiau, tačiau toks požiūris nedera su socialinių paslaugų teikimu ir jų aukštos kokybės užtikrinimu. Leidinio autorės Ieva Subačienė ir Agnė Girkontaitė pažymi, kad socialinis poveikis pasireiškia ilgalaikėje perspektyvoje, todėl per kelerius ar daugiau metų pasirodančias tendencijas svarbu vertinti mokslu pagrįstais metodais bei praktikomis; jų leidinyje pateikiama net keletas.
Kokybės vertinimas – reikia žinoti, ką ir kaip matuoti
Kaip teigiama leidinyje, veiklos vertinimas gali būti skiriamas į kelis etapus, kurių pirmasis – planavimas bei rodiklių nustatymas. Parengus objektyvią ir pagrįstą rezultatų vertinimo strategiją, vertinimas bus atliekamas greičiau, o į procesą įsitraukus didesnei daliai komandos narių, geresnės praktikos gimsta savaime.
Metodinėje priemonėje „Socialines paslaugas teikiančių organizacijų rezultatų vertinimo metodika“ taip pat pateikiama informacija ir apie galimus vertinimui reikalingų duomenų rinkimo būdus, dalinamasi geraisiais pavyzdžiais. Kadangi socialines paslaugas gaunantys klientai, kaip teigia mokslininkai, yra labai svarbi suinteresuota šalis vertinant kokybę, leidinyje pateikiamos gairės, kaip galima analizuoti, iššifruoti jų perteikiamus duomenis bei panaudoti rezultatus efektyviam viešinimui.
Kas svarbiau – kokybė ar kiekybė?
Įvairiuose veiklų sektoriuose rezultatai bei jų vertinimas siejami su skaitinėmis duomenų reikšmėmis, tačiau metodologinėje priemonė vienareikšmės nuomonės nerastume. Leidinio autorės pabrėžia, kad vertinant socialines paslaugas teikiančių organizacijų veiklų kokybę, gali būti naudojami tiek kokybiniai, tiek ir kiekybiniai duomenų rinkimo ir analizės metodai. Pažymima, kad socialinių paslaugų rezultatų vertinimas yra daugialypis reiškinys, todėl išsamiai aprašomi įvairūs vertinimo kriterijai. Taip pat argumentuojama, jog šiame procese reikėtų siekti harmonijos ir derinti skirtingus kokybiškai bei kiekybiškai išreiškiamus rodiklius tarpusavyje, kadangi jie leidžia tiksliausiai įvertinti klientams teikiamų paslaugų kokybę.
Nesvarbu, kokioje srityje vyksta rezultatų vertinimas, tačiau šiam darbui atlikti visuomet reikės laiko ir pastangų. Leidinio autorės tikisi, kad pateikiama metodinė medžiaga leis socialines paslaugas teikiančioms organizacijoms įgyti daugiau visuomenės pasitikėjimo, geriau atliepti klientų poreikius, pritraukti investicijas, siūlyti kokybiškesnes paslaugas bei tobulėti kaip komandai.
Leidinį rasite čia: „Socialines paslaugas teikiančių organizacijų rezultatų vertinimo metodika“